Coffee

Igår drack jag kaffe. Igår drack jag kaffe för andra gången i mitt liv. Första gången var jag väl en sex-sju år och fick smaka mors när vi picnic'ade i skogen. Kroppens spontana reaktion liknade mest en kaskad-spya av kaffe. Igår drack jag kaffe och gillade det. Förut magen vänt sig av bara lukten. Lukten som kommer in i bilen då man kör förbi Zoegas i Helsingborg var tillräcklig för att väcka avsmak. Men igår. Igår drack jag kaffe och blev officiellt vuxen !

För att ni inte ska få för höga tankar om mig drabbades jag senare på kvällen av migrän och mådde otroligt dåligt. Fast det kan ju lika mycket ha berott på det faktum att jag var uppe 20 timmar i sträck, och inte plockat ut mina linser på 18 timmar. Jag drack kaffe mocka - eller som de invigda skulle uttrycka det: caffé mocha. Drycken består av lika delar espresso, varm choklad och ångad mjölk, med andra ord: inte så värst mycket kaffe ;)

För alla andra amatörer där ute kommer här några andra vanliga kaffedrycker (eller snarare kaffedrycker vars namn jag kände igen):

* Café au lait          lika delar kaffe och varm mjölk

* Caffé latte            1/3 espresso, 2/3 ångad mjölk

* Caffé mocha        lika delar espresso, varm choklad och ångad mjölk

* Caffé romano       espresso med spiralformad citronskalsstrimla

* Cappuccino          lika delar espresso, ångad mjölk och mjölkskum

* Espresso              liten mängd mörkt fylligt kaffe täckt av crema (fast skum)

* Doppio                  dubbel espresso

* Frappé di caffé     espressomilkshake, med grädde/glass

* Melange                dubbel espresso med varm choklad, toppad med skummad mjölk


Källa: http://www.kaffeinformation.se/templates/FullPage.aspx?id=880


Även om kaffe inte är något jag kommer börja dricka seriöst, eller dyrka - så är jag stolt!

image7

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0