Details

Karma. Har du hört talas om det? Det innebär att du i nästa liv belönas eller bestraffas (!) utefter dina beslut och handlingar i detta liv. Jag har ett lite mindre långsiktigt sätt att se på det hela. Jag försöker istället anamma den gyllene regeln: "Det du vill att andra ska göra mot dig ska du också göra mot dem", eller som det står i bibeln: "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem." (Matt. 7:12). Och nej, jag är inte nån religiös extremist som förtjänar ett skott i pannan, bara en som råkar gilla tanken på att goda gärningar belönar sig.

Därför drar jag en gräns när jag får höra att någon har detaljer. Vissa detaljer har kanske bara funnits i ett par veckor, andra i flera år och väntar tillökning. Oavsett så förtjänar dessa detaljer en viss hänsyn och respekt. Tänk dig om du var den här detaljen - hade du uppskattat om en brudfan flörtade järnet med din pojkvän och verkligen ansträngde sig för att skapa ett intresse? Nej, tänkte inte heller det. Många i min bekantskap verkar tycka att det är upp till killen, och anser att man som tjej bara ger honom en god anledning till att göra slut. Fast jag undrar hur seriösa de egentligen är. För i mina öron låter det inte annat än idiotiskt! Varför locka en kille att vara otrogen? Det krävs två för att vara det, men varför inkräkta på något som kanske egentligen är bra?

Låt oss säga att du får honom att vara otrogen mot sin tjej, kanske till och med dumpa henne - skulle du verkligen lita på honom i ert framtida förhållande då? Nej. Tänkte inte heller det. Och vems fel skulle det vara? Han som för en stund bortsåg från sina detaljer och valde att "carpe diem" eller ditt - som åmade dig tills du lyckades få över honom på "the dark side"? Visst, det är han som var i ett förhållande och inte du - men det är just det jag menar, du har inget att förlora medan han har ALLT att förlora och du gör ALLT för att just detta ska hända. Det är inte schysst. Frågan är om det egentligen hjälper dig. Mitt svar är nej, inte i slutändan. Som detalj hade du väl själv uppskattat om andra tjejer tog ett steg tillbaka när de fick höra om dig? Förvisso finns det ju killar där ute som inte berättar om sina detaljer, av den simpla anledningen att de gillar att dubbelköra och är allmänt korkade. Det är inte sådana killar jag syftar till i min text.

Har inte vi alla ett gemensamt ansvar? Ett ansvar att visa varandra värme och omtanke. Ett ansvar att kunna skilja på mitt och ditt. Ett ansvar att inte såra varandra medvetet. Ett ansvar som medmänniskor att inte bara tänka på vårt eget bästa? Jag tar mitt ansvar. Jag klänger inte, jag anstränger mig inte till tusen. Ni kan se mig som en biroll, en bakgrundsfigur - jag kräver inte plats och uppmärksamhet, men finns där ändå. I väntan på att huvudpersonen på eget initiativ väljer att vara detail-free. Jag uppmanar dig att visa samma hänsyn och ta samma ansvar - försök inte förstöra utan vänta istället tills det är din tur att vara huvudperson, eller inse att det är dags att trycka på "open" och starta en annan film!

image1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0