Trädkramare

Tog en långpromenad med min kompis och hennes hund idag efter jobbet. Eller ja, det skulle bli en långpromenad i skogen. Men öhhm... Det blev inte riktigt som vi hade tänkt - fast det blev väldigt bra ändå ;) Var ute och promenerade i 2½ timme och det känns i hela kroppen. Men det känns bra! Skogen är definitivt att föredra framför byn... Gick från Bjuv till Billesholm en gång, vilket tog 1 timme och det är drygt fem kilometer dit. Idag gick vi utan tvekan snabbare - så vi har ju lätt gått mer än 1½ mil !

Vi gick bort till Kalvahagen, upp mot Tingdal, bort mot Trollboken och Rävastenen för att sedan vandra ned till Tingvalla och hem igen.  Rävastenen som jag ville komma fram till brukade vi alltid gå till med skolan, likaså Trollboken (som för övrigt tappat all sin charm och mest ser rutten ut nu =/). Vi hittade kartor och informationsskyltar ända till Rävastenen, men när informationen slutade komma så gick det inte lika bra längre :P Där nånstans mellan Rävastenen och Tingvalla gick det fel. Istället för att komma till Tingvalla kom vi ända bort till Vrams Gunnarstorp Slott. På vägen dit var det stora grindar, som lyckligtsvis gick att öppna. Grindarna var till för att inte hjortar som levde där inne skulle kunna springa iväg, och för att visa att träden inom detta område får man inte hugga ned. Precis innan vi kom fram till slottet hoppar/studsar/flyger fyra hjortar över stigen. Jag missade alla utom den sista, men min kompis såg alla. Det är faktiskt ganska graciösa djur, har aldrig sett någon på så nära håll.

Men jisses vad stort slottet är. Och fint! Jättevackert med små dammar, broar och vattenfall :) Det borde alla se någon gång! Vid Rävastenen stod det att äldre människor gärna tog sig en tripp dit för att påminnas om sina skolutflykter. Hur gammal gör det mig egentligen ?! Ajaa, hennes morfar var iallafall snäll nog att komma och hämta oss på slottet :)

image14
Trollboken, så som jag minns den sedan när jag var liten :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0