Malin vs gravity

Jag tränar inte. Gymnastik i skolan var inte direkt min favoritlektion. Klarade inte förrän på tredje försöket av att "löpa" 5 km på 35 minuter under gymnasiet. Testade många olika aktiviteter som yngre - fotboll, simning, bågskytte m.fl. För drygt 1½ år sedan återgick jag till att simma, men motivationen är lika frånvarande som ursäkterna närvarande. Slutade då jag började min utbildning - det var ju 14h dagar inkl pendling, såklart man inte orkar simma då. Därefter var det ovanan att vakna så tidigt, flytten hemifrån och brist på pengar (brist på pengar !? yeah right, snarare brist på kunskap och erfarenhet av att handskas med pengar).

I somras köpte jag ett gymkort och trodde att min snålhet skulle få mig att gå dit. Så fel jag hade. Bokade en session för att gå igenom utrustningen, men då drabbes jag av extrem huvudvärk och tvingades avboka. Jag minns det så väl - för det var enda gången jag var ens i närheten att besöka gymmet den sommaren. Under hösten gjorde jag det klassiska misstaget : köp träningskläder du känner dig snygg i så är det större chans att du faktiskt tar dig till gymmet. 2000 kr fattigare och med både ett par ordentliga träningsskor och ett antal ombyten i garderoben så gick jag fortfarande inte till gymmet.

snålheten "personifierad"

Till slut insåg jag att det inte var mig det var fel på, utan träningsformen. Jag vet, ännu en ursäkt - men jag gillar inte maskiner ! Eller, rättare sagt, jag har inte haft intresse nog att ge det en chans än och känner mig därför dålig och osäker. Och vem vill göra sig till åtlöje inför den mängd vältränade människor som samlas på ett gym? Nej, simning ihop med tjocka pensionärer är mer min grej. Snålheten peppade mig - hittade ett gammalt 10-kort som skulle gå ut i februari. Lyckades faktiskt få in vanan lagom till varningen om sista ansökningsdag för friskvårdsbidrag kom. Köpte mig istället ett simkort (årskort) och till och med en baddräkt för att slippa tanternas griniga stirrande.

Fast jag gottgör för min underkastelse genom att köra yoga både i vattnet och uppe på läktaren med rumpan i vädret efter att jag simmat klart ;) Yoga var något jag länge varit sugen på, och tyckte var urlöjligt att Wii gav ut ett spel med. Fast när jag först testade spelet hemma hos en god vän upptäckte jag hur vettigt det var med Wii Fit och att yoga verkligen var min grej ! Ni anar inte hur glad jag blev - antiträningsmalin gillade något :D Såklart köpte jag både en Wii-konsol och en Fit-board. Det var roligt ungefär lika länge som mitt träningskort.

Motivationen saknas. Jag kanske lyckas hålla intresset för både yoga och simning uppe i tre veckor, sedan slutar jag - en vecka, två veckor, en månad? Avbrottet brukar bli i samband med mens då jag tycker det är jobbigt att äta, vakna och framförallt onödig rörelse. Latheten slår på så det bara smäller om det med andra ord. Det är okej, jag blöder ju faktiskt ! Det är ett bra tag sedan jag simmade sist - tre veckor? Fast det beror ju givetvis på att jag har ett så oregelbundet schema numera. Ursäkterna finns som sagt alltid nära till hands ;) Det jag saknar är bastun som jag märkt ger bra effekt på min hy. Och vattenyogan - det är enormt mycket enklare att hålla balans där. Sedan min första vattenyoga har det även varit lättare att hålla positionerna på land.

min oklanderliga uteplats. Det är faktiskt rosor där - såna kan man väl inte bara ta bort hur som !? ;)

Yogan å andra sidan är något som jag inte kan ursäkta mig för att skippa. Jag måste inte starta mitt Wii för att kunna köra, jag kan rörelserna utantill nu. Så idag, efter några timmars degande i soffan istället för att ta hand om min skabbiga uteplats som jag bestämt mig för, kom spänningshuvudvärken. Istället för att låta den ta över som jag alltid brukat göra förut så utmanade jag den. Med yoga ! Blev drygt 30 minuters sträckande och bändande. Avslutade med att lyckas gå upp i brygga och därefter fastna i en bakåtkullerbytta. Jag säger inte att jag är vig, extremt stabil eller ens flexibel - men framstegen sedan förra sommaren är enorma ! Det är kanske det som gör yoga intressant för mig, jag kan verkligen märka att något händer. Inte på mer muskler eller mindre fett (who would notice?) utan på bättre flexibilitet. Makes me feel good :)


ingen som kan beundra min vighet när jag är själv, så jag kastar upp en bild tagen för snart 2 år sedan av Polski

Så... fortsätt leta efter just din träningsform. Skippa dyra gymkort och träningskläder tills du är säker på att det verkligen är något du vill syssla med ! Kan till och med jag lyckas hitta något som jag gillar, ja - då finns det nog hopp för alla :) Jag tänker utan tvekan fortsätta med min yoga i kampen mot gravitationen - vilket även dessa grabbarna gör :

http://www.youtube.com/watch?v=-5YnkzRHYMA
(tittade som sagt på TV idag, antagligen lite för mycket)



Jag tränar .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0