ICA-reklam, jag upphör då aldrig att förvånas

Har ni sett ICA's nya reklamfilm ? Skaparna är väldigt flitiga och kommer med en ny varje vecka. Ulf är puddingen och Stig bestämmer. Denna veckan möter vi nykomlingen Jerry.

Titta på filmen NU. Det gör du enklast här : http://www.youtube.com/watch?v=51xyUO0_lfM
YouTube, sidan som i princip alla använder för att snabbt komma åt videos eller bara roa sig en stund.

Reagerar ni ? Ni är inte ensamma... Filmen har fått mycket negativ kritik på nätet om att de bl.a. ska ha gått för långt när de driver med Downs syndrom. Andra har tolkat filmen som ett statement, enda problemet är att han är praktikant - en minst lika bra praktikant som vilken annan som helst. Vad tycker du ?

Har de gått för långt, är det okej eller kanske rentav genialt ?


 

Jag hörde talas om filmen idag och hoppade rakt in på ICA's egen hemsida för att ta del av materialet. Det gör ni här: http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butiker_dynamic&viewid=1549531&showMenu=butiker_4

Kanske inte det snabbaste alternativet, men det är här ni får den korrekta informationen som lyder:

"I våra senaste reklamfilmer finns en kille som heter Jerry med. Vi vill att fler som Jerry ska anställas i våra butiker och har tagit initiativ till ett projekt som heter Vi kan mer.

Projektet är ett samarbete med Samhall, FUB (Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning), SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och Glada Hudik-teatern."


De ICA-butiker som jag helst besöker, ända sedan barnsben, går under namnet "OJ!". Butikerna finns i Åstorp och Helsingborg - för dem är projektet inget nytt. De har så länge jag kan minnas haft anställda i butik som har en eller annan utvecklingsstörning.


 

Så nej mina vänner, jag upphör aldrig att förvånas över andras dumhet... Gå till botten av det hela istället för att lita på andras antaganden och påståenden. Som bekant är de ju oftast felaktiga ändå !


Kommentarer
Postat av: Håkan

Intressant sak som du tar upp. I dagens samhälle är det inte politiskt korrekt att göra saker som faller utanför normen. Men för inte allt för många år sedan, finns det s k orginal överallt i vårt samhälle. Personer som inte passade in, men fyllde en funktion. Nästan alla företag behövde en eller flera personer till enklare uppgifter och ingen såg något konstigt i det. När företag anställer folk med psykiska handikapp idag, så heter det att man utnyttnar personen. Det korrekta istället att sådana personer skall stoppas in någon daglig verksamhet eller annan meningslös sysselsättning.

Här skall minsan inte kapitalet utnyttna billig arbetskraft. BASTA

2009-10-16 @ 19:23:46
Postat av: Per

Jag har faktiskt mega extrem down syndrom Och jag blev jävligt förbannad nu! Och nu helt plötsligt har jag glömt varför, oh titta en blomma!

2009-10-17 @ 12:18:11
Postat av: Malin Svensson

Håkan Bråkan ! Jag håller med, det är totalt meningslöst att stänga in dem med att stämpla kassar med potatistryck. Å andra sidan kanske de tycker det är roligt, men det hade de säkerligen tyckt om att plocka varor på OJ också. Där hade de träffat andra människor, fått frågor och utmanats istället för att isoleras. Vem kan utvecklas då ?

2009-10-19 @ 19:14:28
URL: http://majlinos.blogg.se/
Postat av: erika

aawee kommer du ihåg bosse som jobbade på oj i åstorp? han va sååå söt!!!

2009-11-02 @ 00:46:14
URL: http://eralhe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0