Häftig vuxen?

Hackar vant en halv gul och en halv röd lök, tar några centimeter av purjon. Smälter smör i en kastrull och kastar ner löken. River snabbt en tjock morot mot skärbrädan och låter även den gotta sig i smöret. Drar ut en stol och sträcker mig ovan kylen och tar en titt i sambons skafferi. Grasshopper. Det blir bra. Välj på etikett eller namn, så klarar du dig alltid!

Häller i en skvätt och drar snart i även en firre-buljong. Häller på lite vatten för att jämna ut. Bestämmer mig för att (de nästan för gamla) vårlökarna också platsar, hackar lite snabbt. I med en klyfta pressad vitlök. För att fördriva tiden drar jag upp trådsaffran från lådan och mortlar med socker. Låter peppar, torkad timjan & basilika få ett hett bad. Drar i en slurk grädde och ett halvt paket creme fraiche.

Går ifrån lagom länge för att sakna doften och återvänder sedan för att skära laxen i små bitar och kasta i. SIMMA nu då ! Jaja, han får ändå sällskap av en box räkor några minuter senare. Orkar inte vänta så länge och bestämmer mig för att maten är klar. Häller upp lite Grasshopper till mig själv, drar fram en sopptallrik från längst in i skåpet. Allt för mig själv. Det doftar ljuvligt och jag slår mig ner med en het tallrik soppa.


Är jag en sån där häftig vuxen nu? En sån som häller i en skvätt vin och låter maten puttra? En sån som pratar i telefon under tiden. En sån som inte följer recept till punkt och pricka? Är jag självständig nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0