Kärlek, förebilder och saknad

Med omsorg har jag valt ut ett av de gamla brevpapperna från mormor och Morfar. Det enda alternativet för denna kärleksförklaring.
 
 
Det finns en massa saker jag vill säga, erfarenheter som jag vill dela med mig av. För mig känns det stort att få förtroendet att vara din fadder. Ett tag tänkte jag ”oh nej, förväntas jag vara en förebild nu? Jag som fortfarande är i en process med mig själv”. Sen kom insikten till mig: att vara en förebild betyder inte att en är perfekt, alltid mår bra eller är helt säker i sin person. För att kunna vara en förebild krävs det att en har ett schysst förhållningssätt till livet och hur förutsättningarna ständigt ändras. En förebild är genom livet genuin – sann – mot sig själv och andra. Med samma förståelse och förlåtelse mot sig själv, som en med lätthet visar andra.
 
Lejonkungen, där ”Circle of life” är en del av soundtracket, är en fantastisk film. Den ska jag visa dig någon gång! I filmen tittar Simba på stjärnhimmeln med sin far Mufasa, som säger:

”Look at the stars, the great kings of the past look down on us from those stars. Whenever you feel alone just remember that those kings will always be there to guide you. And so will I.”

 

Jag fick reda på att du väntades samtidigt som min älskade Morfar var på väg bort. För mig har ert skifte och hela situationen verkligen varit circle-of-life. Mina första 29 år har Morfar funnits vid min sida, som en fast punkt och given trygghet. Hos honom har jag alltid känt mig välkommen och accepterad, hur jag än mått och vad jag än behövt. Han brukade kalla mig för sitt hjärtebarn. När jag tänker på det ur perspektivet circle-of-life så känns det rentav självklart att just jag får vara din fadder och sprida den här kärleken vidare. Jag hoppas komma att betyda för dig, åtminstone ett uns av vad morfar betytt för mig. Att du på samma sätt ska känna hur självklar och viktig du är för mig. Att vi också ska kunna dela funderingar och klokskap med varandra, samtidigt som vi utmanar och utvecklar varandra.

 

För mig som är normkritisk hade det lätt kunnat smärta att det är så mycket rosa omkring dig, men det gör det inte. Rosa var en färg som Morfar verkligen gillade och som han därför hade i min kalender. En färg som du nu fått ta över. Ur perspektivet circle-of-life är det självklart att rosa är din färg. På din namngivning har jag kompromissat lite, det blev inte riktigt rosa, utan istället korall/orange. Färgen som din mamma såg som en aurafärg på bilderna från första gången jag sjalade dig. Det var en vacker chakrasjal och du var i min famn flera timmar. Orange är färgen för sakralchakrat vars element är vatten. Här fokuseras energier kring relationer till andra människor, kreativitet, fantasi, sexualitet och vårat eget känsloliv. Ett sakralchakra i balans sägs bidra till ”öppenhet för sinnlighet” och till acceptans av känslor och hänförelser.

 

Orange är färgen som finns som en kant kring din gåva. En skyddande gräns. För dig vill jag vara stöttande, ett stabilt ramverk, en trygghet och en beskyddare. Jag vill delaktig i att bygga upp din styrka, din tilltro till dig själv och din trygghet i vem du är. Min förhoppning är att du, betydligt tidigare än jag, ska vara medveten om ditt känsloliv och vara sann inför dig själv vad du känner. Du är okej. Allt är precis som det ska vara. Alla känslor är okej, allt mående är okej. Både glädje och sorg, busighet och ilska, behov av egentid och lust till umgänge. Variationen är en del av det oändliga, det oändliga med oss och universum.

 

Storheterna från förr, Morfar, finns alltid med oss. Jag finns alltid vid din sida. Som två små kroppar i universum kan vi tillsammans titta på stjärnhimmeln, på Morfar. Påminnas om den stora oändlighet som vi är en del av, om vår egen litenhet – men också om våra oändliga möjligheter. Vad mer är möjligt?

 

Jag ser fram emot att tillsammans titta på stjärnor, lära oss sjunga ”Blinka lilla stjärna” med fingerugglan, leka i vattnet och lära känna varandra. Jag ser fram emot att se din oändliga varelse ta form och se hur din person få lite konturer. Jag ser fram emot att ta del av ditt mod när du byter riktning. Se dig bli den som du är menad att vara och som du själv trivs med. För att våga vara sig själv krävs mod, och när en vågar vara sig själv skapas utrymme för mer mod. Mod är att våga hantera det vi möter, det vi är. Mod är att vara genuin, förstående och förlåtande.Jag hoppas kunna bidra till skapandet av en del av din grundtillit och därmed ditt mod.

 

I Lejonkungen säger Mufasa såhär om mod:
”Being brave doesn’t mean you go looking for trouble”.

 

 Bildkälla: https://aminoapps.com/c/disney/page/blog/day-6-a-quote-that-inspires-you/3WEL_mEYiBuGJMv2kYvmJLVwWQvVeXaLLx5 (hämtad 2018-05-27)

 

Ta med dig det på resan genom livet.

Med kärlek / Malin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0